Dzień Bezpiecznego Internetu
Sprawozdanie z działań szkoły dotyczące
Dnia Bezpiecznego Internetu
w roku szkolnym 2024/2025
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI ) – to święto obchodzone w całej Europie.
Ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego oraz świadomego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.
W tym roku ten dzień przypadał na 11 lutego, ale jego obchody w formie różnych inicjatyw edukacyjnych zaplanowane były do końca marca 2025.
Uczniowie na lekcjach informatyki, doradztwa zawodowego , zajęciach z wychowawcą, na zajęciach kształtujących, oraz podczas zajęć świetlicowych pogłębiali swoje wiadomości na temat sieci. Celem zajęć było wskazanie pozytywnych stron internetu, ale również i negatywnych, tak aby świadomość uczniów związana z istniejącymi zagrożeniami wzrastała.
Podczas zajęć wykorzystywano materiały ze stron internetowych https://www.saferinternet.pl/, https://sieciaki.pl/, fimiki z YouTube. Były to lekcje i webinary, filmiki z poradami i ostrzeżeniami.
Klasy młodsze wzięły udział w następujących lekcjach online:
- Lekcja: Bezpieczny internet
- Sieciakowa lekcja - Kto jest po drugiej stronie? – spotkanie z Łukaszem Wojtasińskim autorem książek „Sieciaki”.
Ponadto, podczas innych zajęć uczniowie rozwiązywali interaktywne łamigłówki utrwalające zasady korzystania z internetu. Poznawali pojęcia: internet, internauta, netykieta, wyszukiwali informacje w internecie, korzystali z Wikipedii.
W klasach 4 uczniowie zgłębiali historię internetu, poznali definicje przeglądarki internetowej, wyszukiwarki internetowej, korzystali z Google Maps, słowników internetowych, Wikipedii oraz poznali zasady korzystania z obrazów znajdujących się w internecie. Rozmawiali o zasadach i wadach internetu korzystając
z prezentacji multimedialnych wykonanych przez uczniów klas starszych.
W klasie 4a odbyła się lekcja wychowawcza na temat: Cyberprzemoc - jak z nią walczyć
i jej przeciwdziałać.
Klasa 5b 28 marca uczestniczyła w lekcji online: Wyłącz, by odpocząć.
Na zajęciach omówione zostały następujące zagadnienia: jak nasz mózg reaguje na technologie, co to jest cyfrowy dobrostan, jak zadbać o higienę cyfrową oraz odpoczynek w kontekście technologii. Podczas lekcji na czacie uczniowie odpowiadali na pytania zadawane przez panią prowadzącą, a także uczestniczyli w dyskusji z innymi szkołami. W ten sposób powstała lista aktywności podejmowanych z wykorzystaniem smartfonów i innych urządzeń cyfrowych. Następnie prowadząca omówiła skutki korzystania przez dzieci z technologii cyfrowej, które mogą być przyczyną złego samopoczucia zarówno psychicznego, jak i fizycznego. W technologii bowiem chodzi o to, aby nam pomagała, a nie szkodziła.
Na zakończenie odbyła się dyskusja na temat dlaczego powinniśmy odpoczywać od technologii.
W klasie - 5b przeprowadzono na godzinie wychowawczej lekcję: W sieci przyjaźni, dobry przyjaciel - to ja, oraz jak bezpiecznie korzystać z internetu.
Uczniowie wykonywali schematyczne projekty korzystając z narzędzia SmartArt dotyczące zagrożeń w sieci.
Klasy szóste wykonały badanie liczby godzin spędzonych w Internecie. Uczniowie uczyli się pracy zespołowej na dysku One Drive. Porównywali swoje wyniki oraz wyciągali wnioski. Zapoznali się również z fragmentem raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Przesyłali wiadomości pocztą internetową . Korzystali z aplikacji Copilot, uczyli się pisać skutecznych promptów do AI.
Klasa 6 a na j. polskim zajmowała się tematyką profili internetowych bohaterów realizując lekcję „Oto my”. Przy okazji wskazywała na możliwości i zagrożenia nowoczesnych technologii przy zachowaniu najważniejszych wartości dla istoty człowieczeństwa. Uczniowie stworzyli plakat zawierający zbiór zasad bezpiecznego korzystania z sieci.
Uczniowie wysnuli wnioski:
Receptą na problemy współczesności i przyszłości może okazać się człowiek i jego wartości, takie jak: przyjaźń, lojalność, poczucie odpowiedzialności, solidarność, rodzina, uczciwość…
To tradycyjne wartości, które wcale nie przestały być aktualne!
Aby uniknąć zagrożeń, jakie wiążą się z coraz szybszym rozwojem nowoczesnych technologii i zmianami zachodzącymi na świecie, możemy też:
- ostrożnie i z rozwagą korzystać z najnowszych osiągnięć techniki
- wykorzystywać je dla dobra ludzi, nigdy przeciwko nim,
-starać się przewidywać konsekwencje naszych działań,
- powinniśmy być odpowiedzialni za to co tworzymy!
W klasach 7 i 8 odbyły się pogadanki dotyczące zagrożeń związanych z korzystaniem
z internetu, wskazywano zasłyszane przykłady z publicznych wiadomości, korzystano
z aplikacji Copilot. Uwrażliwiano na różne sytuacje jakie mogą spotkać internautów.
Chętni uczniowie wzięli udział w konkursie Digital Wizards, jedna z uczennic zakwalifikowała się do II etapu tego konkursu i wzięła udział w wojewódzkich zmaganiach uczniów z bardzo dobrym efektem.
7b omawiała temat z wychowawcą: Sztuczna inteligencja w praktyce szkolnej.
Moje szkolenie; Otwórz się na AI z Microsoft.
W klasach ósmych na wiedzy o społeczeństwie zrealizowano tematy: Internet - korzyści i zagrożenia i Rodzaje cyberprzemocy. Uczniowie przygotowywali poradniki bezpiecznego korzystania z internetu, plakaty przestrzegające przed zagrożeniami, na które są narażeni młodzi ludzie korzystający z sieci oraz informacje na temat społeczności internetowych, z których korzysta młodzież. Poza tym klasa 8a i 8b brała udział w lekcjach online.
6 marca kl.8a uczestniczyła w lekcji pt: Przemoc i cyberprzemoc rówieśnicza - jak ją rozpoznać i jak reagować? Prowadzący przedstawili dane statystyczne dotyczące tego ile dzieci obecnie doświadcza przemocy w sieci, omówili formy przemocy oraz podobieństwa i różnice między przemocą w świecie rzeczywistym i internetowym. Przedstawili role jakie możemy odgrywać w sytuacji przemocy np: rola sprawcy, świadka, ofiary. Ponadto zostały zaprezentowane cechy bullyingu (przemocy rówieśniczej) takie jak: powtarzalność, nierównowaga, intencjonalność, a także etapy bullyingu: konfrontacja, naznaczenie, wpisanie w rolę.
14 marca kl.8b uczestniczyła w lekcji pt: Zmieniam świat na lepsze. Internet do kreowania swojej rzeczywistości. Na tych zajęciach nasi uczniowie obejrzeli w jaki sposób młodzież wykorzystuje różne programy i narzędzia cyfrowe aby promować ważne tematy i wydarzenia.
W klasach 8 odbyła się lekcja "Nie dla hejtu".
Nauczyciele podejmowali również doskonalenie zawodowe dotyczące cyberbezpieczeństwa i nowych technologii:
- Problem uprzedmiotowienia dziecka w mediach cyfrowych - skala zjawiska, konsekwencje, rozwiązania
- Podstawy cyberbezpieczeństwa w pracy nauczyciela,
- Materialność i ekologia internetu - jak działa cyberprzestrzeń i z jakich zasobów korzysta
- Otwórz się na AI z Microsoft
- Sztuczna inteligencja w edukacji
- Podstawy cyberbezpieczeństwa w pracy nauczyciela.