Dzień Bezpiecznego Internetu

Sprawozdanie z działań szkoły dotyczące

Dnia Bezpiecznego Internetu
w roku szkolnym 2024/2025

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI ) – to święto obchodzone w całej Europie.
Ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego oraz świadomego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.

W tym roku ten dzień  przypadał na 11 lutego, ale jego obchody w formie różnych inicjatyw edukacyjnych zaplanowane były do końca marca 2025.

Uczniowie na lekcjach informatyki,  doradztwa zawodowego , zajęciach z wychowawcą, na zajęciach kształtujących, oraz podczas zajęć świetlicowych pogłębiali swoje wiadomości na temat sieci. Celem zajęć było wskazanie pozytywnych stron internetu, ale również i negatywnych, tak aby świadomość uczniów związana z istniejącymi zagrożeniami wzrastała.

Podczas  zajęć wykorzystywano materiały ze stron internetowych https://www.saferinternet.pl/https://sieciaki.pl/,  fimiki z YouTube. Były to lekcje i webinary, filmiki z poradami i ostrzeżeniami.

Klasy młodsze wzięły udział w następujących lekcjach online:

  • Lekcja: Bezpieczny internet
  • Sieciakowa lekcja - Kto jest po drugiej stronie? – spotkanie z Łukaszem Wojtasińskim autorem książek „Sieciaki”.

Ponadto, podczas innych zajęć uczniowie rozwiązywali interaktywne łamigłówki utrwalające zasady korzystania z internetu. Poznawali pojęcia: internet, internauta, netykieta, wyszukiwali informacje w internecie, korzystali z Wikipedii.

W klasach 4 uczniowie zgłębiali historię internetu, poznali definicje przeglądarki  internetowej, wyszukiwarki internetowej, korzystali z Google Maps, słowników internetowych, Wikipedii oraz poznali zasady korzystania z obrazów znajdujących się w internecie. Rozmawiali o zasadach i wadach internetu korzystając
 z prezentacji multimedialnych wykonanych przez uczniów klas starszych.

W klasie 4a odbyła się lekcja wychowawcza na temat: Cyberprzemoc - jak z nią walczyć
i jej przeciwdziałać.

Klasa 5b 28 marca uczestniczyła w lekcji online: Wyłącz, by odpocząć.
Na zajęciach omówione zostały następujące zagadnienia: jak nasz mózg reaguje na technologie, co to jest cyfrowy dobrostan, jak zadbać o higienę cyfrową oraz odpoczynek w kontekście technologii. Podczas lekcji na czacie uczniowie odpowiadali na pytania zadawane przez panią prowadzącą, a także uczestniczyli w dyskusji z innymi szkołami. W ten sposób powstała lista aktywności podejmowanych z wykorzystaniem smartfonów i innych urządzeń cyfrowych. Następnie prowadząca omówiła  skutki korzystania przez dzieci z technologii cyfrowej, które mogą być przyczyną złego samopoczucia zarówno psychicznego, jak i fizycznego. W technologii bowiem chodzi o to, aby nam pomagała, a nie szkodziła.

Na zakończenie odbyła się dyskusja na temat dlaczego powinniśmy odpoczywać od  technologii.

W klasie - 5b przeprowadzono na godzinie wychowawczej lekcję: W sieci przyjaźni, dobry przyjaciel - to ja, oraz jak bezpiecznie korzystać z internetu.

Uczniowie wykonywali schematyczne projekty korzystając z narzędzia SmartArt dotyczące zagrożeń w sieci.

Klasy szóste wykonały badanie liczby godzin spędzonych w Internecie. Uczniowie uczyli się pracy zespołowej na dysku One Drive. Porównywali swoje wyniki oraz wyciągali wnioski.  Zapoznali się również z fragmentem  raportu  NASK „Nastolatki 3.0”.  Przesyłali wiadomości pocztą internetową . Korzystali z aplikacji Copilot, uczyli się pisać skutecznych promptów do AI.
Klasa 6 a na j. polskim zajmowała się tematyką profili internetowych bohaterów realizując lekcję „Oto my”. Przy okazji wskazywała na możliwości i zagrożenia nowoczesnych technologii przy zachowaniu najważniejszych wartości dla istoty człowieczeństwa.  Uczniowie stworzyli plakat zawierający zbiór zasad bezpiecznego korzystania z sieci.

Uczniowie wysnuli wnioski:

Receptą na problemy współczesności i przyszłości może okazać się człowiek i jego wartości, takie jak: przyjaźń, lojalność, poczucie odpowiedzialności, solidarność, rodzina, uczciwość…

To tradycyjne wartości, które wcale nie przestały być aktualne!

Aby uniknąć zagrożeń, jakie wiążą się z coraz szybszym rozwojem nowoczesnych technologii i zmianami zachodzącymi na świecie, możemy też:

- ostrożnie i z rozwagą korzystać z najnowszych osiągnięć techniki

- wykorzystywać je dla dobra ludzi, nigdy przeciwko nim,

-starać się przewidywać konsekwencje naszych działań,

- powinniśmy być odpowiedzialni za to co tworzymy!

W klasach 7 i 8 odbyły się pogadanki dotyczące zagrożeń związanych z korzystaniem
 z internetu, wskazywano  zasłyszane  przykłady z publicznych wiadomości,  korzystano
z  aplikacji Copilot. Uwrażliwiano na różne sytuacje jakie mogą spotkać internautów.

Chętni uczniowie wzięli udział w konkursie Digital Wizards, jedna z uczennic zakwalifikowała się do II etapu tego konkursu i wzięła udział w wojewódzkich zmaganiach uczniów z bardzo dobrym efektem.
7b omawiała temat z wychowawcą: Sztuczna inteligencja w praktyce szkolnej.
Moje szkolenie; Otwórz się na AI z Microsoft.

 W klasach ósmych na wiedzy o społeczeństwie zrealizowano tematy: Internet - korzyści i zagrożenia   i Rodzaje cyberprzemocy. Uczniowie przygotowywali poradniki bezpiecznego korzystania z internetu, plakaty przestrzegające przed zagrożeniami, na które są narażeni młodzi ludzie korzystający z sieci oraz informacje na temat społeczności internetowych, z których korzysta młodzież. Poza tym klasa 8a i 8b brała udział w lekcjach online.

6 marca kl.8a uczestniczyła w lekcji pt: Przemoc i cyberprzemoc rówieśnicza - jak ją rozpoznać i jak reagować? Prowadzący przedstawili dane statystyczne dotyczące tego ile dzieci obecnie doświadcza przemocy w sieci, omówili formy przemocy oraz podobieństwa i różnice między przemocą w świecie rzeczywistym i internetowym. Przedstawili role jakie możemy odgrywać w sytuacji przemocy np: rola sprawcy, świadka, ofiary. Ponadto zostały zaprezentowane cechy bullyingu (przemocy rówieśniczej) takie jak: powtarzalność, nierównowaga, intencjonalność, a także etapy bullyingu: konfrontacja, naznaczenie, wpisanie w rolę.

14 marca  kl.8b uczestniczyła w lekcji pt:  Zmieniam świat na lepsze. Internet do kreowania swojej rzeczywistości. Na tych zajęciach nasi uczniowie obejrzeli w jaki sposób młodzież wykorzystuje różne programy i narzędzia cyfrowe aby promować  ważne tematy i wydarzenia.

W klasach 8 odbyła się lekcja "Nie dla hejtu".


Nauczyciele podejmowali również doskonalenie zawodowe dotyczące cyberbezpieczeństwa i nowych technologii:

  • Problem uprzedmiotowienia dziecka w mediach cyfrowych - skala zjawiska, konsekwencje, rozwiązania
  • Podstawy cyberbezpieczeństwa w pracy nauczyciela,
  • Materialność i ekologia internetu - jak działa cyberprzestrzeń i z jakich zasobów korzysta
  • Otwórz się na AI z Microsoft
  • Sztuczna inteligencja w edukacji
  • Podstawy cyberbezpieczeństwa w pracy nauczyciela.
Powrót na początek strony